AZ ÉLETMENTő MAGNÉZIUM
Tudja meg, hogy magnézium hiányos-e a szervezete!
Ősi Magnézium

"A magnézium nélkülözhetetlen, vagyis esszenciális makroelem. Az orvostudomány úgy véli, hogy kb. napi 300 mg bevitelére van szükség. Szív- és érrendszeri betegségeknél hiány lép fel belőle, ami akár váratlan, előzmények nélküli szívgörcsöt és halált is okozhat. Emellett a magnézium mintegy 400 enzimnek az aktivátora, oldja a simaizomgörcsöket, és még sok más funkciója is van, például elősegíti a csontosodást.

A magnézium egyik legfontosabb hatását a simaizomzatban fejti ki. Ennek azért van nagy jelentősége, mert az a 110 000 km hosszú hajszálér hálózat mely az emberi testben megtalálható lényegében simaizomból épül fel.

Tudni kell, hogy a magnézium valósággal kiveszett a talajból azáltal, hogy az agrotechnikában a természetes alapú trágyázás helyett uralkodóvá vált a kálium-, foszfor- és nitrogénalapú műtrágya. Elromlott a talaj természetes makro-, mikro- és nyomelemállapota. Ez azt jelenti, hogy hiába eszünk sok zöldséget, abban már nem kapjuk meg azt a magnéziummennyiséget, mint régebben, tehát be sem jut a szervezetbe, vagy ami bejut az egyáltalán nem biztos, hogy fel is fog szívódni és így az sem valószínű, hogy eljut a perifériákra.

Az Ősi Magnézium olaj és gél nagyszerűsége abban rejlik, hogy a bőrön keresztül, direkt módon jut be a szervezetbe pontosan oda, ahol legnagyobb a szükség rá. Elmondható, hogy az Ősi Magnézium olajjal és géllel pótolható az a nagymértékű magnézium hiány mely jellemző a mai emberek többségére. Természetgyógyászati szempontból óriási jelentősége van például a hirtelen szívhalál megelőzésében.

Masszőri oldalról sincs kisebb jelentősége, hiszen a beszívódó olaj például az izmokban lévő hajszálerek falának a görcseit oldja, így az izomgörcsök egyik okát szünteti meg. A tapasztalatok szerint szinte kivétel nélkül 5-10 percen belül oldódnak „olvadnak el” a görcsök, megkönnyítve így a masszőr munkáját. Nem elhanyagolható szempont továbbá a vendég elégedettségének a nagymértékű növekedése sem, melyet a masszírozás hatásának az időben történő meghosszabbodása vált ki. Különösen igaz ez a csuklyás izomra.

Betegbeszámolók szerint 3-4 napon belül szűnik meg a kellemetlen éjjeli, vagy reggeli lábgörcs a mindennapos használat mellett. "


Tudja meg, hogy magnézium hiányos-e a szervezete!
Share

A legegyszerűbb módja annak, hogy választ adjunk erre a kérdésre, az, ha elmegyünk orvosunkhoz és megkérjük, végezzen rajtunk magnéziumszint-mérést. Viszont ez általában a vérplazma elemzésével történik, amely félrevezető lehet. Testünk magnéziumtartalmának csak 1 %-a található a vérben és csak 0,3 %-a a szérumban, emiatt a klinikai vérvizsgálatok nem mindig mutatják ki a magnéziumhiányt.

Mit tegyünk?

Szerencsére a magnézium-bevitelről tájékozódhatunk olyan módon, ha felteszünk magunknak néhány kérdést az életmódunkkal kapcsolatban, a túl alacsony magnéziumszintnek pedig vannak bizonyos jelei.

Az alábbiakból megtudhatja, melyek ezek a jelek, és hogyan őrizhetjük meg a magnézium egyensúlyát szervezetünkben, ezáltal a jó egészségi állapotot. Ha a következő kérdések közül bármelyikre igennel válaszol, akkor megvan annak a kockázata, hogy túl kevés magnéziumhoz jut a szervezete.
1. Rendszeresen fogyaszt szénsavas italokat?

A legtöbb sötét színű üdítőital foszfátokat tartalmaz. Ezek az anyagok az emésztőcsatornában hozzákötődnek a magnéziumhoz, ezáltal a szervezet nem tudja felvenni azt. Tehát ha valaki üdítőitalt iszik az étkezéseknél, akkor hiába táplálkozik kiegyensúlyozottan, kimossa a bejutott magnéziumot a szervezetéből.

Manapság átlagosan 10x annyi szénsavas üdítőt fogyasztunk, mint 1940-ben. Ez a hihetetlen növekedés a felelős mind a magnézium, mind a kalcium csökkent hozzáférhetőségéért.
2. Rendszeresen fogyaszt édes tésztákat, süteményeket, édességet, cukorkát vagy más édes ételeket?

A finomított cukor magnéziumtartalma 0, sőt, fokozza a magnézium kiválasztását a vesén keresztül. A finomított cukor cukornádból való előállítása során eltávolítják a melaszt, így a cukorban egyáltalán nem marad magnézium.

A cukrok nem egyszerűen csökkentik a magnéziumszintet. A táplálkozási szakértők az édes ételeket „anti-tápanyagoknak” nevezik. Az édességek és egyéb anti-tápanyagok olyan ételek, amelyek helyettesíthetik az étrendben a valós tápanyagokat tartalmazó ételeket, ám az emésztés során valójában tápanyagokat fogyasztanak el, így végeredményben tápanyagveszteséget okozva. Mindenféle táplálék hatékony megemésztéséhez szükség van vitaminok és ásványi anyagok bevitelére is, ezért fontos, hogy olyan ételeket válasszunk, melyek „visszaadják” a szervezetnek az elfogyasztott létfontosságú tápanyagokat.

Minél több édes ételt és finom süteményt tartalmaz valakinek az étrendje, annál valószínűbb, hogy magnézium és egyéb létfontosságú tápanyagok hiányától szenved.
3. Nagyon stresszes az élete, esetleg mostanában esett át komoly orvosi beavatkozáson, pl. műtéten?

A stressz okozhat magnéziumhiányt, a magnéziumhiány viszont általában erősíti a stresszreakciót, így rosszabbá téve a helyzetet. Bizonyos kutatások szerint az adrenalin és a kortizol jelenléte, amelyek a stressz vagy szorongás során fellépő „harc vagy menekülés” reakció hormonjai, összefüggésbe hozhatók az alacsony magnéziumszinttel.

Mivel a stresszes állapotokban a test több magnéziumot használ fel, minden hasonló állapot magnéziumhiányhoz vezethet. A pszichés és a fizikai stressz (műtét, égés, krónikus betegség) egyaránt ilyen hatású lehet.
4. Iszik naponta kávét, teát vagy egyéb koffeintartalmú italt?

A testünk magnéziumszintjét nagyrészt a vese szabályozza, amely kiszűri és kiválasztja a felesleges magnéziumot és egyéb ásványi anyagokat. A koffein viszont serkenti a vese magnézium-kiválasztását, attól függetlenül, hogy a szervezetben mennyi van belőle.

Ha valaki rendszeresen fogyaszt koffeintartalmú italokat, pl. kávét, teát és üdítőt, akkor megnő annak a kockázata, hogy szervezete magnéziumhiányos lesz.
5. Szed-e vízhajtót, szívgyógyszert, asztma elleni szert, fogamzásgátlót vagy ösztrogénpótlót?

Bizonyos gyógyszerekről kimutatták, hogy csökkentik a szervezet magnézium-szintjét azáltal, hogy megnövelik a vesén át kiválasztódó magnézium mennyiségét.
6. Általában hetente több mint 7 pohár szeszesitalt iszik?

Az alkohol hasonlóan hat a magnéziumszintre, mint a vízhajtók: serkenti a magnézium kiválasztódását a vesén át, ezáltal csökkentve a sejtek számára elérhető magnézium mennyiségét. Egy kutatás során az alkoholisták 30 %-ánál magnéziumhiányt állapítottak meg.

A túlzott alkoholfogyasztás az emésztőrendszer működését is rontja, és D-vitaminhiányt okozhat, mindkét jelenség hozzájárulhat a magnéziumszint csökkenéséhez.
7. Szed-e olyan kalciumkészítményt, amely nem tartalmaz magnéziumot, vagy 1:1-nél kisebb arányban tartalmaz magnéziumot?

Kimutatták, hogy alacsony magnéziumbevitel esetén a kalciumpótlás csökkentheti a magnézium felszívódását és visszatartását. Viszont, bár a kalciumpótlásnak negatív hatásai lehetnek a magnéziumszintre, a magnéziumpótlás javítja a szervezet kalcium-felhasználását.

Habár sok kutatás szerint a legjobb, ha 2:1 arányban szedünk kalciumot és magnéziumot, ez az arány meglehetősen önkényes. Az ideális arány mindenkinél változó lehet, az aktuális körülményektől és a magnéziumhiány kockázati tényezőitől függően.

Végső soron, manapság sok kutató azt propagálja, hogy 1:1 arányban szedjünk kalciumot és magnéziumot a csontok erősítése és a jobb egészségi állapot érdekében. Ez nemcsak amiatt van így, mert egyre több bizonyíték van arra, hogy a magnéziumhiány nagyon elterjedt jelenség, hanem azért is, mert az alacsony magnéziumszint mellett szedett nagy mennyiségű kalcium növelheti az érelmeszesedés kockázatát.

Mildred Seelig, ismert magnéziumkutató szerint:

„A szervezet magnéziumhiányos állapotban hajlamos a kalcium visszatartására. Ha ilyenkor még plusz kalciumot viszünk be, az a kalciumszint abnormális emelkedéséhez vezethet a sejtekben, így a szív és az erek sejtjeiben is… Mivel a sejteknek szükséges a kalcium és a magnézium egyensúlya, legjobb, ha biztosítjuk a megfelelő magnézium-bevitelt a kalciumpótlók szedése mellett.”
8. Előfordult-e Önnél bármelyik tünet ezek közül?

Szorongás
Hiperaktív periódusok
Elalvási nehézség
Alvásból könnyen felriad

A fenti tünetek a magnéziumhiány neurológiai jelei lehetnek. A megfelelő magnéziumszint nélkülözhetetlen az idegi ingerületvezetéshez, az elektrolit-egyensúly megbomlása idegrendszeri zavarokat okozhat. A magnéziumszint kóros csökkenése személyiségváltozáshoz, esetleg depresszióhoz is vezethet.
9. Előfordult-e Önnél bármelyik tünet ezek közül?

Fájdalmas izomrángások
Izomgörcsök
Fibromyalgia
Arcizmok rángása (tic)
Szem rángása, akaratlan szemmozgások

Az ehhez hasonló neuromuszkuláris tünetek a potenciális magnéziumhiány klasszikus jelei.

A magnézium az izmok elernyedéséhez szükséges elem, nélküle az izmok folyamatosan összehúzott állapotban lennének. Ezzel ellentétben, a kalcium összehúzódásra készteti az izmokat. Ahogy „A Magnézium-faktor” című könyvben olvashatjuk, a két ásványi anyag „egy élettani érem két oldala; ellentétes funkciókat töltenek be, mégis egy csapatként dolgoznak.”

Az akaratlan izommozgások vizsgálatára használt klinikai tesztek pl. a Chvostek-tünet és a Trousseau-tünet vizsgálata. Mindkét tünet jelenléte utalhat kalcium-, magnézium- vagy mindkettő hiányára. Valójában a magnéziumhiány kalciumhiányként is jelentkezhet a kivizsgálás során, és a túl alacsony kalcium-szint kimutatásakor gyakran írnak elő azonnal magnéziumpótlást.
10. Igennel válaszolt-e bármelyik fenti kérdésre, és legalább 55 éves?

Az idősebb felnőttek különösen érzékenyek az alacsony magnéziumszintre. Kimutatták, hogy az öregedés, a stressz és a betegségek egyaránt a magnéziumigény megnövekedéséhez vezetnek, viszont a legtöbb idősebb felnőtt kevesebb magnéziumot vesz magához a táplálékkal, mint fiatalabb korában.

Ráadásul idősebb korban a magnézium-anyagcsere hatékonysága is romlik, a gyomor-béltraktusban és a vesében bekövetkező változások miatt az idősebb felnőttek szervezete kevesebb magnéziumot szív fel és tart meg.

Ha Ön legalább 55 éves, és az alacsony magnéziumszintre utaló életstílusa vagy tünetei vannak, különösen fontos, hogy megnövelje a magnézium-bevitelét. Ha a szervezet magnéziumraktárai lecsökkennek, jelentősen megnő az alacsony vér-magnéziumszint (hypomagnesaemia) vagy magnéziumhiány kockázata.
Honnan tudhatjuk biztosan, hogy magnéziumhiányunk van?

A magnézium hatása annyira jelentős és szerteágazó, hogy a hiánya miatt kialakuló tünetek számos szervrendszert érinthetnek. Ez megnehezíti a magnéziumhiány biztos diagnosztizálását, még a szakértők számára is. Dr. Pilar Aranda és Dr. Elena Planells is kiemelte ezt a nehézséget a 2007-es Nemzetközi Magnézium szimpóziumra készült jelentésükben:

„A magnéziumhiány klinikai tünetei nehezen határozhatóak meg, mivel ennek a kationnak a hiánya sok más elem és enzim anyagcseréjében jelentős zavarokat okozhat. A hosszantartó elégtelen magnézium-bevitel felelős lehet olyan tünetekért, amelyeket más okokkal magyaráztak, vagy amelyeknek oka ismeretlen volt.”

A kutatók körében a magnéziumhiányt mint napjaink csendes járványát emlegetik, és széles körben ismert, hogy a magnéziumhiányt kimutató teljesen megbízható teszt nem áll rendelkezésre. Judy Driskell, a Nebraskai Egyetem táplálkozás- és egészségtudományi professzora szerint ez a „láthatatlan hiánybetegség” krónikus rejtett magnéziumhiányt jelent, amely például így magyarázható:

„Olyan betegekben, akiknél a szövetekben és a vörösvérsejtekben alacsony volt a magnéziumszint, előfordult, hogy a vérplazmában és a szérumban normális magnéziumkoncentrációt mértek. Az eddigi erőfeszítések ellenére még nem sikerült olyan szubklinikai magnéziumhiányt kimutató indikátort találni, amely költséghatékony és jól validált.”

Bár a magnéziumhiány kimutatása még bizonytalan, fontossága vitathatatlan.

A magnézium a testünkben több mint 300 féle enzimatikus reakciót aktivál, így nap mint nap lejátszódó biokémiai reakciók ezreit befolyásolja. A magnézium kulcsszerepet játszik az idegi ingerületvezetésben, az izomösszehúzódásban, a véralvadásban, az energiatermelésben, a tápanyagok anyagcseréjében, a csontképződésében és a sejtek keletkezésében.

Mindezeket a változatos és átfogó hatásokat figyelembe véve, többek között a magnéziumszint hatását egyéb ásványi anyagok pl. a kalcium és a kálium szintjére, egy dolog biztos: hosszú távon el kell kerülni a túl alacsony magnéziumbevitelt.
Mit tehetünk magnézium-bevitelünk növelése érdekében?

Minél hosszabb időn keresztül alacsony a magnézium-bevitelünk, annál valószínűbb, hogy szervezetünk raktárai lecsökkennek, ami a hosszútávú magnéziumhiány zavaró mellékhatásaihoz vezethet. Dr. Carolyn Dean, orvos és természetgyógyász, a magnéziumterápia szakértője szerint a megfelelő magnéziumszint javíthatja a szív egészségét, segíthet a stroke és az elhízás megelőzésében és kedély- és emlékezetjavító hatása is lehet.

Ha a fenti kérdések közül Ön az összesre nemmel válaszolt, akkor elegendő a magas magnéziumtartalmú táplálékokra támaszkodnia,

Ám sok ember számára a jó egészség visszanyeréséhez nélkülözhetetlen lehet az aktív magnéziumpótlás, főként azok számára, akiknek az alacsony magnéziumszinttel összefüggő tüneteik vagy betegségeik vannak.

The Magnesium Miracle (A magnézium-csoda) című könyvében Dr. Dean leírja, hogy köztudottan nagyon nehéz elegendő magnéziumhoz jutni az étrendből:

„Meg vagyok győződve róla, hogy manapság étrend-kiegészítőket kell szedni ahhoz, hogy elegendő magnéziumhoz jussunk.”

Az egyik leghatékonyabb módszer a magnéziumszint emelésére, ha egészségesen étkezünk és transzdermális (Bőrön keresztüli) magnéziumpótlást alkalmazunk (Ősi Magnézium Olaj, Gél és Krisztály fürdő formájában)

Az alacsony magnéziumszinthez vezető tényezők közül sok a gasztrointesztinális rendszer elégtelen működéséhez kötődik. A külsőleg alkalmazható magnéziumkészítmények általában kikerülik az alacsony magnéziumfelszívódást okozó problémás területeket, mivel a bőrön keresztül juttatják be a magnéziumot közvetlenül a sejtekhez.

Idősebb felnőttekben az emésztőrendszer alacsonyabb gyomorsavszintje lehet az egyik tényező, amely csökkenti az ásványi anyagok biológiai felhasználhatóságát. Ennek ellensúlyozására szedhetünk sósavpótlókat a magnéziummal kombinálva, de egyszerűbb és olcsóbb megoldás, ha magnézium-klorid tartalmú étrend-kiegészítőt szedünk. Bizonyítást nyert, hogy a magnézium-kloridnak magas a biológiai felhasználhatósága, ugyanakkor a szükséges kloridot is biztosítja az egészséges emésztéshez, a vitaminok és ásványi anyagok felszívásához.

Mildred Seelig magnéziumkutató a magnéziumot „szívünk és artériáink csöndes őrzőjének” és „az élethez nélkülözhetetlennek” nevezte. Dr. Carolyn Dean szerint a magnézium „a tökéletes egészséghez hiányzó láncszem”.

Ha eddig még nem hallott a magnéziumról és az egészséges életben betöltött fontos szerepéről, akkor itt az ideje, hogy új dolgokat tudjon meg! Ha pedig mindig úgy érezte, ennek alkalomadtán majd szeretne alaposan utánanézni, itt az idő!
forrás:
Szenyán Zoltán
Egészségtantanár