FÁJDALOMCSILLAPÍTOK HELYETT
Ha elment a kedve a vény nélkül kapható fájdalomcsillapítóktól, vannak más lehetőségek is.

Gyömbér A New York-i Állami Egyetem kutatóinak nemrég publikált vizsgálata kimutatta, hogy a gyömbér gyulladáscsökkentő hatóanyaga, a 6-gingerol gátolja a gyulladásokat elősegítő citokinek termelődését. A gyömbér friss vagy szárított gyökér, tea, por, tabletta, kapszula és kivonat formájában kapható. Naponta 1-2 grammot vegyen be belőle kapszula formájában (a gyomorpanaszok megelőzése érdekében), napközben kisebb adagokban elosztva. Vagy készítsen gyömbérsört házilag!

Halolaj Az olajos húsú halak, például a lazac vagy a tonhal, gyulladáscsökkentő hatású omega–3 zsírsavakat tartalmaznak. Bár a legtöbbet e vegyületek szívvédő hatásáról hallani, vizsgálatok kimutatták, hogy a reumás ízületi gyulladásban szenvedők reggeli ízületi merevségét és érzékenységét is csökkenthetik. A halolaj emellett fokozhatja az NSAID-ok fájdalomcsillapító hatását. Az Amerikai Szívszövetség azt javasolja, hogy hetente legalább kétszer egyen olajos húsú halat, vagy szedjen halolajkapszulát. Az ajánlott adag naponta kétszer 1000–1500 mg EPA és DHA (ezek a halolajban lévő legfontosabb zsírsavak). Mielőtt elkezdené szedni, kérje ki az orvosa tanácsát!

Kapszaicinkrém A kapszaicin a csípős paprika „erejét” adó vegyület. Tizenhat tanulmány jutott arra a megállapításra, hogy a placebónál hatékonyabb a fájdalom átmeneti enyhítésében. Gumikesztyűs kézzel dörzsöljön egy kevés 0,025% kapszaicint tartalmazó krémet a fájó helyre naponta négyszer. Sérült bőrfelületen ne használja. Lehetséges, hogy csak többheti kezelés után fogja érezni a hatást.

Bromelain Több vizsgálat is kimutatta, hogy az ananász szárában és levében előforduló bromelain nevű enzim enyhíti a fájdalmat és a gyulladást, különösen a húzódások és rándulások, illetve az orrmelléküreg-gyulladás okozta panaszokat. Egyes szakértők naponta 500–1500 mg-ot javasolnak tabletta formájában, bár bizonyos esetekben ennél több (akár napi 2000 mg) is használható. A bioboltokban kapható.

Fűzfakéreg Egy felmérés során napi négy, egyenként 240 mg szalicint (a fűzfakéreg gyulladásgátló hatóanyagát) tartalmazó kapszula hatékonyan csökkentette a derékfájást. Az egy hónapon vagy hosszabb időn át szedett fűzfakéreg azonban az NSAID-okhoz /nemszteroid gyulladáscsökkentő/ hasonlóan gyomorfekélyt okozhat.

FOGFÁJÁS
Fájdalomcsillapító szájvíz A borsmentateának meglepően jó érzéstelenítő hatása van. Tegyen egy teáskanálnyi szárított levelet egy csészényi forrásban lévő vízbe, majd hagyja kihűlni. Szükség szerint öblögessen vele.

Szegfűszeg Dörzsölje be szegfűszegolajjal a fájó területet. Az is jó, ha egy szegfűszeget a szájába vesz, és nyelvével odanyomja a fájdalmas részhez.

Sós víz Sós vizes szájöblítéssel csökkenthető az íny duzzanata. Keverjen egy teáskanál sót egy pohárnyi meleg vízbe, és öblögessen vele fél percig, majd köpje ki.

KISEBB ÉGÉSI SÉRÜLÉS
Aloe vera gél Az aloe vera vaskos leveleiben lévő kocsonyás anyag gyulladáscsökkentő és antibakteriális hatású, enyhíti a fájdalmat és a viszketést, és lelohasztja a duzzanatot. A gélből naponta háromszor egy evőkanálnyit kenjen a sebre (csak elsőfokú vagy kisebb másodfokú égések esetén). Négy vizsgálat eredményei szerint 371 páciens közül az aloe verával kezeltek átlagosan kilenc nappal hamarabb gyógyultak meg, mint azok, akik nem kaptak ilyen kezelést.

Zablisztes fürdő Kisebb égések vagy leégés esetén keverjen egy-két csésze zablisztet (vagy turmixban megőrölt zabpelyhet) egy kád langyos vízbe, majd áztassa magát benne 15 percig. A zabban lévő E-vitamin és avenantramidoknak nevezett vegyületei gyulladáscsökkentő hatásúak, s enyhítik a viszketést.

Citrom Nyílt sebnél ne alkalmazza – utána viszont a citromleves vízzel való öblítés csillapíthatja a viszketést.

MIGRÉN
Erős feketekávé A roham első jelére igyon meg egy csésze jó kávét; a koffein az agy duzzadt ereinek összehúzásával segíthet, ezért is található meg jó néhány, vény nélkül kapható migrén elleni szerben. Egy kis koffein emellett hozzájárulhat a vele egy időben bevett más gyógyszerek felszívódásához. Ne igyon kávét, ha már amúgy is szed koffeint tartalmazó, vény nélkül kapható gyógyszert, vagy ha orvosa nem tanácsolja.

Sötétség és jég Üljön vagy feküdjön le egy kellemes hangulatú, elsötétített szobában. Tegyen hideg vagy jeges borogatást a fejére vagy a tarkójára, és masszírozza meg koponyája és halántéka fájó pontjait. Íme, pár további házi praktika!

HÁTFÁJÁS
Hő Vegyen egy jó meleg fürdőt, vagy álljon forró zuhany alá. Az is jó, ha mikróban felmelegített nedves törülközőt vagy zselépárnát, esetleg fűtőpárnát tesz a hátára. A hő hatására fokozódik a hát vérkeringése, enyhülnek a fájdalomjelzések, s a gerinc feszes izmai ellazulnak és megnyúlnak.

Guggolások Hajolgatás helyett guggoljon. A hajolgatás túlnyújtja a hátizmokat, meggyöngíti a hátat, és kifelé préseli a porckorongokat. A guggolások viszont erősítik a hátat, valamint a far és a comb izmait.

Hátnyújtás Feküdjön hasra a padlón, és csípőjét lent tartva lassan nyomja fel könyökével a törzsét. Ez a mozdulat nemcsak kellemes érzés, hanem ráadásul segít kiegyenesíteni a hátgerincet.

Nyújtás ülve A görnyedt tartás nem tesz jót a hátának – de az sem, ha szálfaegyenesre húzza ki magát. Naponta többször is dőljön neki széke támlájának, ügyelve, hogy talpa a padlón maradjon, hátának pedig legyen némi görbülete (ha kell, tegyen párnát a derekához). Ez a póz egyenletesebben oszlatja el a testsúlyt, és levesz némi nyomást a gerincéről. Ha ez sem segít, vannak más hasznos tippek is.

NYAKFÁJÁS
Forró rizs Öntsön rizst egy kispárnahuzatba, csomózza be a végét, majd melegítse meg a mikróban. Így olyan melegítőpárnához jut, amelyet tökéletesen rá tud illeszteni a nyakára.

Hajszárító Ugyancsak gyors enyhülést hozhat, ha hajszárítóval fúj meleg levegőt a nyakára (de vigyázzon, nehogy megégesse közben a bőrét).

Nyakkörzés Engedje le az állát, majd belégzés közben forgassa lassan jobbra és hátra a fejét. Maradjon egy kis ideig ebben a pózban, a lélegzetét visszatartva, majd kilégzés közben forgassa vissza a fejét a kiindulási helyzetbe. Végezze el a gyakorlatot balra is. Íme, még egy nyaktornagyakorlat!

Krémek A mentolt, kámfort vagy szalicilátot (az aszpirinéhoz hasonló hatóanyag) tartalmazó krémek vagy zselék a nyakra dörzsölve átmeneti enyhülést hozhatnak – ráadásul a kíméletes masszírozás ugyancsak hatásos a fájdalom csillapításában.

Súlytalanság Napozószer, határidőnapló, a gyerekek filctollai – nem kell mindig a kézitáskájában lenniük. Minél többet hagy belőlük a konyhaasztalon, annál több terhet vesz le a nyak- és vállizmairól.

Ergonómia Emelje a monitorját olyan magasra, hogy a szeme a képernyő tetejével legyen egy vonalban. Így nem kell előrehajtania a fejét. Íme, pár további tanács!

REUMÁS ÍZÜLETI GYULLADÁS
Hideg és meleg Tegyen zúzott jeget egy műanyag zacskóba, bugyolálja törülközőbe, s végezzen jeges masszázst a fájó ponton. A hideg enyhíti a fájdalmat, és csökkenti az izomgörcsöket. A hűtést melegítéssel, azaz 20 perces forró fürdővel vagy zuhanyozással váltogatva alkalmazza, de használhat melegítőpárnát is. A hő ellazítja a feszülő izmokat, és enyhíti a fájdalmat.

Mozgásterjedelem-gyakorlat Lassan és kíméletesen mozgassa át minden egyes fájó ízületét, ameddig csak hajlítható. Üljön le például, és fordítsa lassan jobbra, majd balra a fejét. Éreznie kell a feszülést a nyakában, de ha fájdalmat is tapasztal, azonnal álljon le.

Relaxáció Szabaduljon meg a stressztől úgy, hogy keres egy nyugodt zugot 5 percre. Csukja be a szemét, s a levegőt az orrán át beszíva képzelje el, hogy a nyugalom szétárad a testében. Fújja ki a levegőt a száján át, s gondolja, hogy azzal együtt a feszültség is távozik.

Masszírozó zuhanyrózsa Ha még nincs ilyenje, érdemes venni egyet. Higgye el, a forró masszázs mennyei érzés lesz.

MENSTRUÁCIÓS GÖRCSÖK
Kényeztető fürdő Adjon néhány csepp levendulaolajat egy kád meleg vízhez, és áztassa magát benne 15-20 percig. A hő serkenti a véráramlást, és ellazítja a feszülő izmokat, a nyugodt fürdőzés pedig „kimossa” önből a feszültséget.

Ajaknyomás Ha 15 percenként egy percig nyomva tartja felső ajka közepét, közvetlenül az orra alatt, és ezt naponta néhányszor megismétli, az állítólag enyhíti az erős menstruációs vérzést, és csökkenti a fájdalmat.