SELYEMFESTÉSI TECHNIKÁK

Több fajta technika létezik ! Lássuk:

-Nedves a nedvesen

technika: A nedves selyem anyagra visszük fel a nedves festéket. A festék a nedves selymen "fut" és nagy területeket kevés festékkel lehet szépen megfesteni.

Két egymás mellé felvitt szín csodálatosan összeolvad, keveredik és különleges hatást lehet vele elérni.

Ezzel a technikával szoktam a tájképeken az égboltot megfesteni, illetve a képekre az első színrétegeket felvinni. Ennél a technikánál vastag kerek, vagy széles lapos ecseteket kell használni.

-Nedves a szárazon technika

A legkedveltebb és a leggyakrabban alkalmazott technika. A száraz selyemre visszük fel a guttával körülhatárolt részre a festéket. Ilyenkor a selymen futó festék szépen kitölti a rendelkezésre álló helyet. A csendéleteknél és a tájképek kidolgozásánál ezt a technikát a leg jobb használni.

Ezt a technikát kell alkalmazom akkor is, ha nem guttázzuk ki a körvonalakat, hanem azonnal a selyemre festjük például a virágok leveleit. Ennél a technikánál közepes vastagságú vagy vékony ecsetek kellenek.

-Száraz ecset technika Száraz selyemre

száraz" ecsettel visszük fel a festéket. A nedves ecsetet papírtörlőn többször áthúzuk, hogy kevés víz legyen benne. Ezt követően jön a festékbe mártás, majd a festékes ecsettel többször vonalat kell húzni a papírtörlőre, hogy a festékben lévő nedvesség is távozzon. Amikor már egészen vékony vonalat tudunk húzni és a kívánt színt is elértük, akkor lehet festeni a selyemre. Ezt a technikát a finom kidolgozásokhoz érdemes használni, amikor vékony vonalakat kell húzni, illetve a javításokhoz. Előfordul ugyanis, hogy a gutta vasalás után fehér nyomot hagy a képen, vagy túl vastag a vonala, ami nemkívánatos hatást eredményez. Ilyenkor ezzel a technikával "el lehet tüntetni" a gutta nyomait. Ennél a technikánál vékony ecsetek használata kell.

-Tónusos aláfestés

A festményen az árnyékokat festjük meg először. A csendéletek, virágok árnyékainak megfestésekor , mert ott sok apró vonal van és a színtelen gutta miatt nem lehet látni jól a témát. Azért is szeretik ezt a technikát, mert az árnyékok fölé felrakott festékrétegek elmélyítik a színeket és az árnyékok széleit tompítják. Az árnyéknak felvitt színek a fölé rakott színnel egybeolvadnak, ezért kell jól megválasztani, hogy mely színeket alkalmazzuk együtt.

-Réteges festés

Egy kínai festő mondta, hogy a selyemre festett virág akkor szép, ha a szirmait legalább 5 réteg festékkel festjük meg. Példának említette, hogy először a virág teljes szirmára vigyük fel a festéket. A következő réteget már úgy, hogy a szirom legszélét ne érje el. A harmadik réteget már csak a szirom feléig és így befelé haladva csökkentsük a befestett rész méretét. Ő ugyanazt a színű és tónusú festéket alkalmazta mind az öt rétegen. Ezzel a módszerrel elérte, hogy a szirom legszéle világosabb maradt, míg a közepe sötétebb lett. Alapjában ezt a módszert lehet variálni a csendéletek festése során, a rétegeket úgy is lehet el helyezni , hogy oda kerüljön a sötétebb rész, ahol árnyék keletkezik. A színeket is lehet változtatni még egy szirmon belül is, de az 5 réteget általában jó felvinni, mert ettől lesz a szín élénk, telített.

-Hajszárító alkalmazása

A selyem gyorsan szárad, de van eset, hogy szükség van száraz részre a további munkához. Ilyenkor alkalmazhatjuk a hajszárítót a szárításra, de a festék "szétfújására" is használhatjuk. A hajszárítóval a nedves selyemre felvitt nedves festéket tudjuk a kép által megkívánt irányba elfújni és ezáltal különleges hatást érhetünk el. A fújás indításánál a festék a leghalványabb lesz, kifelé sötétedik, de elvékonyodik és hullámokat alkot. Nagyon érdekes, szép eredményt lehet vele elérni.

-Só technika

A nedves festékre sószemeket helyezünk és hagyjuk szabadon megszáradni. A só magába szívja a festéket a vízzel együtt. A só alatt világos lesz az anyag, a megszívási vonalban pedig különleges formákat alkotva világosodik ki. Ezzel a technikával a fák lombját, vagy a talajon lévő füvet, gazokat lehet ábrázolni. Vigyázni kell azonban, hogy a sótechnika alkalmazása ne tegye túl sokká a képet.

Törlés A nedves festéket papírtörlővel, vagy tiszta ruhával felitatjuk, ezáltal világosabb foltot kapunk a képen. Fényfoltokat, csillogásokat lehet ezzel a technikával kialakítani. Szivacs alkalmazása Nagy pórusú szivacs, vagy eredeti tengeri szivacs darabkát belemártunk a festékbe, majd ezt lazán rányomkodjuk a selyem anyagra. Egyenetlen foltokat kapunk, amellyel jól érzékeltethetjük a köves utat, az árnyékokat, egyenetlen felületeket.

Zsírkréta alkalmazása

A festetlen selyem felületére zsírkrétával vonalakat húzunk. A zsírkréta a festéket lelöki magáról, ezáltal rücskös felületet képez a festék. Fák törzseinek megfestéséhez, vagy öreg, kopott tárgyak felületének festéséhez lehet használni. Általában fehér zsírkrétát érdemes használni, de más szín is alkalmazható, ha jól megválasztják a motívum színéhez.

Ha a kész képet vasaljuk, akkor alá és fölé tiszta textil anyagot kell tenni, ami magába szívja majd a zsírt, így a selymen nem fog látszani semmi. Kollázs technika

A selyem anyagbók kivágjuk a kívánt formát: pl. a virágok szirmát vagy a leveleit. Felragasztjuk a selyem anyag megfelelő helyére, majd megfestjük az előzőekben ismertetett módon. De dolgzohatunk fordítva is, az alapot megfestjük és a kivágott selyem anyagot ráragasztjuk. Számos variálási lehetőséget kínál ez a technika.