OMEGA3 FONTOSSÁGA

A vezérelv: 

A táplálkozásban, így a gyermekkori étrendben is előnyben kell részesítenünk a “jó”,fajta telítetlen növényi zsiradékokat:

Mire gondolok?

-a növényi olajokra és az azokat tartalmazó élelmiszerekre

( a telített, azaz az állati – zsírokkal szemben) 

Fontos tudnod, hogy zsiradékra igenis szüksége van az emberi szervezetnek, a fejlődésben levő gyermeknek is.

Miért is?

A zsíroknak igen nagy élettani jelentőségük van szervezetünkben mert részt vesznek többek között

-a sejthártya felépítésében,

-bizonyos hormonok kialakulásában,

- lehetővé teszik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását

- energiát szolgáltatnak - a szénhidrátok sokszorosát

 A napi energiaszükségleted kb. harmadát a táplálékkal elfogyasztott zsírokkal kellene biztosítani. 

Milyen “jó zsírok” léteznek?
A többszörösen telítetlenek közül kiemelt jelentőségűek az omega-3-zsírsavak :

 (EPA) és a  (DHA). Ezek esszenciális zsírsavak, ami azt jelenti, hogy a szervezet nem képes azokat előállítani, ezért a táplálékkal kell felvenni .

Az emberi agy 30%-át a DHA zsírsav teszi ki mely az idegsejtek közötti kommunikációs folyamatokban játszanak szerepet.

Értelmi képességed, intelligenciád ez a  kommunikáció nagyban befolyásolja. Gyerekeknek is  az egészséges agyi működés függ ettől.

Mennyit fogyassz belőle? 

Fontos ,hogy étkezés közben vagy közvetlenül utána kell az omegaforrásról gondoskodni:


-1 éves kor felett egy fél mokkáskanállal
-nagyobb gyerekek: egy teáskanállal
-felnőttek: egy kis evőkanállal 


lenmagolaj-bio.png

Milyen forrásból veheted magadhoz?

Vannak növényi eredetűek:

 Ilyen leginkább a lenmag és bio lenmagolaj,

de emellett jó hatású : 

 dióolajrepceolajbio kendermagolajbio camelinaolaj.

Napi egy kanállal szükséges belőlük önmagukban vagy némi fantáziával salátákba,levesekbeszószokbasmoothiekba téve, ízesítve, gazdagítva azokat.

Tipp: Az olajat ne hevítsük túl, mert magasabb hőfokon rákkeltő anyagok képződnek benne!

A túlhevített, többször felhasznált olaj fő károsító anyaga az akrilamid, mely idegrendszeri problémákat okozhat, és rákkeltő hatása is lehet.

Vannak állati eredetűek: 


-tyúktojás: nem árt tudnunk, hogy a hőkezelés roncsolja a sok-sok értékes tápanyagát! 
-hazai halaink: busa, kecsege
tengeri halak: a hal a táplálékkiegészítőkkel szemben az omega-3 zsírsav mellett egyéb, a szívre jótékony hatású, ún. együttható:

szinergista tápanyagokat is tartalmaz (D-vitamint, szelént, jódot)

Leginkább a zsíros húsú halakban találhatjuk meg az omega-3-at - ilyen a lazac, szardínia, szardella, hering, pisztráng vagy a makréla.

A folyami halakban jóval több ilyen zsír található, mint a tenyésztettekben, mert táplálkozásuk során veszik fel őket. 

Ezek –nem meglepő- mindig is jelen voltak az emberiség táplálkozásában, viszont csak nemrég ismerték fel, hogy milyen alapvető szerepük van a szervezet megfelelő működésének fenntartásában. 

 

Nézzük sorban!


-Az omega-3 szükséges a magzat és a csecsemő optimális fejlődéséhez, növekedéséhez. A várandós anya megfelelő omega-3 zsírsavellátottsága kihat a méhlepény és a tejmirigyek fejlődésére, így képes lehet csökkenteni a koraszülés veszélyét. 
-Omega-3-ban gazdag étel fogyasztása nagyon fontos a terhesség utolsó három hónapjában, kiváló hatással van a baba idegrendszeri fejlődésére, és segíthet elkerülni, mérsékelni a terhesség utáni depressziót.
-A csecsemőknél az omega-3 zsírsav a szellemi fejlődést, valamint a látásélességet segíti elő. Szerencsére az anyatej is tartalmazza, de a mértéke attól függ, mekkora az anya omega-3 bevitele. Egy néhány éve végzett vizsgálat kimutatta, hogy azok a babák, akik 4 hónapos koruktól omega tartalmú anyatejet kaptak, jobb eredményeket értek el a közel 3 éves korukban elvégzett memória és intelligencia teszteken.

 

omega-3-csomag.png
K
ismamáknak kitünő ajándék
  • elősegítheti az agy és az idegrendszer, továbbá a látás egészséges fejlődését.
  • javíthatja gyermek memóriáját, koncentrálóképességét. Ez önmagában is fontos lehet azoknál a lurkóknál, akik szétszórtak és nehezen tudnak figyelni.
  • segítheti az olvasási és tanulási készség fejlődését
  • az egészségesen fejlődő idegrendszeren alapul a kiegyensúlyozott, nyugodt viselkedés is-ez a magyarázata, hogy megfigyelések szerint pozitív hatással lehet a hiperaktivitás, agresszivitás és egyéb viselkedési zavarok esetén
  • hozzájárulhat az immunrendszer normális működéséhez
  • segítheti a gyulladásos típusú betegségek gyógyulását
  • mérsékelheti az asztmatikus és/vagy allergiás panaszokat
  • ellenállóbbá teheti gyermekünket a megfázással, influenzával és egyéb légúti fertőző megbetegedésekkel szemben
  • kedvezően befolyásolja a fiatalon kialakuló bőrbetegségek gyógyulását.
  • Alkalmas lehet pszoriázis, ekcéma és atópiás dermatitisz megelőzéséhez és kiegészítő kezeléséhez.