HATÁSA

A legfrissebb kutatások igazolják, hogy közel harmadával csökkentek azoknak az embereknek az egészségügyi problémái, akik rendszeresen gyakorolták a meditációt.

Olyan jó néha angyalt lesni
s angyalt lesve a csillagok közt
Isten szekerét megkeresni.
Ünneplõben elébe menni, mesék tavában megfürödni
s mesék tavában mélyen, mélyen ezt a világot elfeledni.
"Wass Albert"


A meditáció tágítja a tudatunk és az önmegvalósítás egyik biztos útja .

 

Relaxáció-programozás  a mindennapok hajtásában

A relaxáció előtt szellőztesd ki a helyiséget, öltözz kényelmesen, mozgassuk át egy kicsit tested,  kapcsoljuk ki a telefont, a csengőt, teremts kellemes körülményeket, halk zene, illatgyertya stb. segítségével. 

Kortyolgassunk nyugtató gyógyteát, hogy ráhangolódjunk a mindennapos rohanásból a lazításra, pl. levendula, , kamilla, citromfű, kakukkfű, bodza, zsálya, orbáncfű, komló.

Ezek után helyezkedj el a legkényelmesebben:
1,Ha ülve szeretnéd arra figyelj hogy , lábaid nem keresztezék egymást,tedd kis terpeszben, vigyázva egyensúlyra.
Hátad egyenes legyen, felsőkarjaid függőlegesek, kézfejeid a térden vagy a combon nyugodjanak,
2, vagy háton fekve, lábaida ilyenkor sem  keresztezve, kis terpeszben, könyökök lazán behajlítva.

Csukd be a szemed, végy egy mély levegőt, és a kifújással együtt lazíts (közben, ha kell, nyugodtan nyelj, köhögj , nézz körül, hogy minden rendben van-e, majd ismét hunyjd le a szemedet).

Többféle lazítási technika van,de a lényeg , hogy tényleg  figyeljünk, és gondolataink ne kalandozzanak el.)

Vegyük sorra testrészeinket, és lazítsuk el azokat sorban:
a lábfejek kifelé fordulnak, a bokák ellazulnak, elernyed a lábszár, a térd, a comb, a farizom, kienged a medence, a csípő, a has puha, a mellizmok lazák, a hát szinte kiszélesedik, elernyed a váll, a kar, a könyök, a kéz, az ujjak lazán behajlítva könnyedén pihennek, elernyed a nyak, a tarkó, a fej nehéz, a homlok ráncai kisimulnak, a szemhéjak súlyosak, elnehezednek, a szemgolyó mozdulatlan, előre néz, elernyednek az izmok az arcon, a száj és a szem körül is, a nyelv szinte betölti a szájat, az áll kissé leereszkedik.
Nyugodt vagyok, ellazultam. Szívritmusom, légzésem is lelassult.
Ha nem lazultunk el teljesen, képzeljük el, amint a feszültség végtagjainkon keresztül eltávozik belőlünk.

Autogén tréning: Sztereotip mondatok ismételgetésével kiválthatunk magunkban bizonyos érzéseket, melyek hatására nyugalmi állapotba kerülünk.
Nehézség gyakorlat: adott végtagom nehéz, kellemesen nehéznek érzem magam...
Melegség gyakorlat: adott végtagom meleg, kellemesen melegnek érzem az egész testemet...

Fokozatos izomlazítás: Először izmainkat tudatosan megfeszítjük, hogy aztán villámgyorsan ismét lazítsunk.
Jobb kezet erősen szorítsuk ökölbe, karunkat nyomjuk a talajhoz, a belélegzett levegőt tartsuk vissza. Az izomfeszítést rövid ideig tartsuk meg, majd lazítsunk, és lélegezzünk ki, karunkat lazítsuk el.
Fogainkat szorítsuk össze, ajkainkat préseljük egymáshoz, nyelvünket nyomjuk a szájpadlásunkhoz. Szemünket zárjuk szorosan, homlokunkat ráncoljuk.
Lapockáinkat húzzuk össze, hasunkat feszítsük meg, fenekünket szorítsuk össze.
Lábfejünk hegyét húzzuk be, miközben lábszárunk teljesen ki van nyújtva.
A feszítések után ismét lazítsunk, és lélegezzünk ki.

Edzzük, fejlesszük képi látásunkat, érzékeinket:
látásunkat pl. képzeljük el, hogy tollal írjuk nevünket,
tapintásunkat: pl.cicánkat simogatunk,
szaglásunkat: pl. liliom illatát szívjuk be képzeletben,
mozgásunkat: pl. tengerparton mezítláb sétálunk,
ízlelésünket: pl. ananászt eszünk,
hallásunkat: pl. tenger hullámzását hallunk.

Fekvő nyolcas: beszívjuk a levegőt, majd kifújjuk. Figyeljük a levegő áramlását. Képzelőerőnk segítségével szelíd fejmodulatokkal rajzoljunk fekvő nyolcast egy képzeletbeli vászonra. Többször rajzoljuk át a nyolcast. A rajzolás közben hullámai szinte elringatják az embert.

Nevető agy: mosolyogjunk vagy legalább vágjunk mosolygós képet.

Képi asszociáció: Az olyan képek, amelyekhez valami szép élmény kapcsolódik, könnyebben ellazult állapotba juttathatnak. Adjuk át magunkat a kép által sugallt érzésnek:
Képzeljük magunkat egy magányos strandra, érezzük, ahogy kellemes szellő simogatja bőrünket, halljuk, ahogy a vízhullámok partot érnek, érezzük a tengeri levegő illatát. Vagy
Egy parkban tapintsuk meg kezünkkel egy vastag tölgyfa érdes kérgét, simítsuk végig a füvet, vagy lógassuk lábunkat a hűs patak vizébe, járjunk mezítláb. Vagy
Függőágyban egy szép kertben pihenve, nézegessük a természet színeit, a felhőket, a kedves lombokat, szívjuk be a frissen kaszált fű illatát, hallgassuk a madárcsicsergést. A lágy hintázás közben érzékeink megnyugszanak, testünk ellazul és elnehezül.

Ha eszünkbe jut valami, gondolkozzunk rajta nyugodtan, hiszen most van rá idő. Legfeljebb azon merengjünk el, hogy miért épp ez jutott (esetleg már megint) eszünkbe.
Közben ellenőrizzük: tényleg ellazult, elernyedt-e minden fontos és gondolatban "végigjárt" testrészünk. Belső szerveinket is ellazíthatjuk.

Relaxált állapotban pozitív mondatokban programozzuk, amit el akarunk érni:
lefogyok, nyugodt, magabiztos, egészséges vagyok, ezt képekkel is megerősíthetjük. (Pl. soványnak, határozottnak, higgadtnak, jókedvűnek, stb. látjuk magunkat.) 

Ha úgy érezzük; hogy már eleget relaxáltunk, mondjuk a következőket:
A kezemet ökölbe szorítom, megfeszítem minden izmom, nagyot nyújtózkodom (közben szívjuk tele a tüdőnket levegővel), és szép lassan óvatosan felülök/felállok.
Lassan nyissuk ki a szemünket, majd álljunk fel, és felváltva nehezedjünk lábainkra, hogy azizmok tónusa és a vérnyomás helyre álljon.

EGÉSZSÉGÉRE