BOSSZANTÓ AVASODÁS

Te is jártál már úgy ,hogy megavasodott az  olajod ?   Az év elsőnapján  elhatároztam, hogy új életet kezdek, egészségesebben fogok élni, odafigyelek arra, hogy milyen ételeket fogyasztok.    A lelkesedésem egész jól kitartott, bevásároltam jó néhány hidegen sajtolt növényi olajat is , hazavittem  és kitettem a konyhapultra.  Majd  kóstolgattam, próbálgattam őket.    Pár hét után azt vettem észre, hogy némelyik olaj nem igazán olyan ízű-illatú, mint amilyennek kellene lennie.  Utána néztem és rájöttem a tárolás igen fontos!!! Kár ,hogy én nem tudtam előbb! Hogy te ne járj így, le írom a tapasztalataimat.   Fontos tudni ,hogy  növényi olajok 3 kategóriába sorolhatók attól függően, hogy milyen hamar oxidálódnak, azaz milyen mértékben állnak ellen az oxidációnak:   1. Ellenálló olajok Ezeket tárolhatjuk szobahőmérsékleten, de azért nedvességtől és fénytől védve. Ilyen olajok például: argán olaj avokádó olaj barackmagolaj kókuszolaj makadámia olaj olívaolaj mandulaolaj szezámolaj 2. Közepesen ellenálló olajok: Ezeket érdemes 19 C° alatt tárolni nedvességtől és fénytől védve. Ilyen olajok: szőlőmagolaj borágóolaj feketeköménymag olaj búzacsíraolaj  3. Érzékeny olajok: Felbontás előtt maximum 19 C°-on lehet tárolni őket, de a felbontás után mindenképpen érdemes hűtőszekrénybe tenni és a felbontástól számított 6 hónap alatt elfogyasztani. Ilyen olajok: dióolaj tökmagolaj mogyoróolaj kenderolaj feketeribizli olaj málnamag olaj gránátalma olaj Az olaj esetleges avasodását elsősorban illatának és ízének megváltozásából tudod megállapítani. Ehhez azért nem árt megismerkedni az adott olajra jellemző illattal akkor, mikor megvásárolod. Amikor hazaviszed, kóstold meg, hogy biztosan tudd, érezd, ha megváltozik időközben. forrás: gastrolaj.hu

OLAJOZOTT EGÉSZSÉG

Te is az egészséges, jó ételek szerelmese vagy ? - akkor bizonyára tisztában vagy azzal, hogy a tiszta, hidegen sajtolt, telítetlen zsírsavakban és vitaminokban gazdag olajok fogyasztása nagy hatása van az egészségünkre, külsőnkre és közérzetünkre . Ez tudományosan bizonyított, de csakis abban az esetben, ha 100%-ban természetes, a legmagasabb minőségű tiszta alapanyagokból előállított olajokat használsz. Süthetsz -főzhetsz de nem mindegyikkel . -Vannak ojan olajok amelyeket nem javasolt hevíteni és inkább salátákra, vagy húsok utóízesítésére ajánlom. Íme a lista mit használhatsz a főzéshez : 1. Olívaolaj -Talán a leghatásosabb a szívbetegségek ellen. 2. Kókuszolaj - Erősíti az immunrendszert, baktérium- és vírusölő hatású. A kókuszolaj egy természetes, könnyen emészthető, többször is felhasználható növényi zsiradék, ami 23 °C alatt megszilárdul, ezért kókuszzsírnak is hívják. A kókuszdió húsából készül, vegyi anyagok felhasználása nélkül, mechanikus úton, préseléssel. A kíméletes előállítási módnak köszönhetően nem tartalmaz egészségre káros katalizátor- és oldószermaradványokat, bomlástermékeket. 3. Napraforgóolaj Segít a szív és érrendszeri megbetegedések leküzdésében. 4. Szezámolaj Szív és érrendszeri megbetegedésekben, magas vérnyomásban, valamint cukorbetegségben szenvedőknek ajánlott. 5. Mogyoróolaj -Segít az érelmeszedés elleni küzdelemben. 6. Szőlőmagolaj Erős antioxidáns-gátolja az öregedést. Szívbarát, gyulladás gátló, védi a keringési rendszert a meszesedéstől, erősíti a hajszálereket. Külsőleg fiatalítja az arc, nyak, dekoltázs bőrét, és regenerálja a hajas fejbőrt, ezért hajpakolásként, arc-és testápolóként is ajánljuk. Omega/3=0,4% Omega/6= 75,6% Omega/9=12% E vitamin=15mg Bövebben : http://www.talpgyogyasz.hu/index.php?c=141 7.Szójaolaj Az agy működésére van jótékony hatással, valamint gyulladás és vérzésgátló szerepe van. A többi olajat inkább salátákra, vagy ételek utóízesítésére javaslom.

IDE SüSS!

Sütés? De melyik olaj az egészséges hozzá? Halottam már minden féle hírt-tév hírt az olajok  fontosságáról .  Sok féle süthető vagy ehető olaj létezik mégsem használjük öket ,pedig nagyon egészséges a fogyasztásuk. Az extra szűz oliva olajon túl is van élet. kókuszolaj  86,5%-a telített zsírsavakból áll, ennek ellenére a kutatások azt mutatják, hogy a szervezet gyorsabban felbontja, mint bármi mást, így alkalmazhatjuk, persze normális mennyiségben.  dióolaj   Kifejezetten egészséges, tele van hasznos zsírsavakkal, és csökkenti a szívbetegség kockázatát.  Sajnos felhasználása nem túl sokoldalú, viszont nagyon egészséges. kendermagolaj Ez igazi esszenciális zsírsav bánya, ugyanis az omega-3, 6, és 9 zsírsavak megtalálhatók benne, és nagyobb arányban fordulnak elő az olajban, mint bármely másban. Egy evőkanál belőle biztosítja a napi ajánlott omega-zsírsav bevitel 94%-át. Schenker csak pozitívumokat emelet ki az olajjal kapcsolatban, és kifejezetten ajánlja fogyasztásra.

HIDEGEN SAJTOLÁS FONTOSSÁGA

Mennyire fontos, hogy az olaj, amit fogyasztasz hidegen sajtolt legyen ? NAGYON! NAGYON!! NAGYON!!! Tudományosan is bizonyított ,hogy  a hidegen sajtolt olaj a  legegészségesebb! -az olcsón kapható olajok nem ebbe a kategóriába tartoznak - a finomítotással készült napraforgóolaj sem! Főleg akkor figyelj oda ha egészséged megőrzése céljából, vagy valamilyen betegségre, esetleg a természetes bőrápolásért választod az olajat.  Egy magas hővel készült olaj, esetén a várt hatás elmaradna, hiszen a hő hatására károsodik a sok-sok értékes összetevő! Hogy miért más a hidegen sajtolásal készült olaj?  Mert  a magok feldolgozása, sajtolása közben nem használnak magas hőmérsékletet így az olajos magvakban található sok-sok értékes vitamin- és ásványianyag nem károsodik a hő hatására.  Nincs hevítés, pirítás és semmilyen adalékanyag (só vagy víz). Csak a megtisztított magok, a sajtológép és a végén a csodálatos, értékes, 100%-osan természetes hidegen sajtolt olaj. Ha nem egészséged érdekében ,hanem csupán csak az  ízéért szereted az olajat , akkor  a melegen sajtolt változatokat is alkalmasak erre de az élettani hatás messze elmarad a hidegen sajtolttól.  Például én is nagyon szeretem a  pirított tökmagolajat ! Nagyon finom, kellemes illatú és aromájú . Ezt úgy készítik, hogy a magokat ledarálják,  megpirítják só és víz hozzáadásával és így sajtolják ki. Kétségkívül egy nagyon finom olaj készül így el, de élettani szempontból a hozzáadott anyagok miatt kevésbé értékes. Azt hiszem ezek alapján már nyugodtan tudsz dönteni a melyíík típusus olajat válaszd. Persze a kettő nem zárja ám ki egymást! :)   Ha valódi, kistermelői hidegen sajtolt olajat szeretnél vásárolni, akkor ajánlom figyelmedbe  GastrOlaj hidegen sajtolt olajait.  

OLAJOS FELüDüLÉS

 Különleges nyári olajos-finomság 30 dkg szőlő  6 kiskanál dióolaj 4 dkg durvára vágott dió vaníliafagylalt A szőlőt kb. 4-5 perc alatt 2 kiskanálnyi dióolajon süsd meg. Fontos, hogy ne túl erős lángon, sőt a serpenyőt emeld  feljebb, ne közvetlenül a lángon tartsd.  Ezután tedd a fagyit egy tálra, öntsd rá a szőlőt (lével együtt, ha konzervet használsz, akkor a teljes konzerv levét  ne öntsd rá), locsold meg a maradék dióolajjal és szórd meg durvára vágott dióval. 

OMEGA3 FONTOSSÁGA

A vezérelv:  A táplálkozásban, így a gyermekkori étrendben is előnyben kell részesítenünk a “jó”,fajta telítetlen növényi zsiradékokat: Mire gondolok? -a növényi olajokra és az azokat tartalmazó élelmiszerekre ( a telített, azaz az állati – zsírokkal szemben)  Fontos tudnod, hogy zsiradékra igenis szüksége van az emberi szervezetnek, a fejlődésben levő gyermeknek is. Miért is? A zsíroknak igen nagy élettani jelentőségük van szervezetünkben mert részt vesznek többek között -a sejthártya felépítésében, -bizonyos hormonok kialakulásában, - lehetővé teszik a zsírban oldódó vitaminok felszívódását - energiát szolgáltatnak - a szénhidrátok sokszorosát  A napi energiaszükségleted kb. harmadát a táplálékkal elfogyasztott zsírokkal kellene biztosítani.  Milyen “jó zsírok” léteznek? A többszörösen telítetlenek közül kiemelt jelentőségűek az omega-3-zsírsavak :  (EPA) és a  (DHA). Ezek esszenciális zsírsavak, ami azt jelenti, hogy a szervezet nem képes azokat előállítani, ezért a táplálékkal kell felvenni . Az emberi agy 30%-át a DHA zsírsav teszi ki mely az idegsejtek közötti kommunikációs folyamatokban játszanak szerepet. Értelmi képességed, intelligenciád ez a  kommunikáció nagyban befolyásolja. Gyerekeknek is  az egészséges agyi működés függ ettől. Mennyit fogyassz belőle?  Fontos ,hogy étkezés közben vagy közvetlenül utána kell az omegaforrásról gondoskodni: -1 éves kor felett egy fél mokkáskanállal -nagyobb gyerekek: egy teáskanállal -felnőttek: egy kis evőkanállal  Milyen forrásból veheted magadhoz? Vannak növényi eredetűek:  Ilyen leginkább a lenmag és bio lenmagolaj, de emellett jó hatású :   dióolaj, repceolaj, bio kendermagolaj, bio camelinaolaj. Napi egy kanállal szükséges belőlük önmagukban vagy némi fantáziával salátákba,levesekbe, szószokba, smoothiekba téve, ízesítve, gazdagítva azokat. Tipp: Az olajat ne hevítsük túl, mert magasabb hőfokon rákkeltő anyagok képződnek benne! A túlhevített, többször felhasznált olaj fő károsító anyaga az akrilamid, mely idegrendszeri problémákat okozhat, és rákkeltő hatása is lehet. Vannak állati eredetűek:  -tyúktojás: nem árt tudnunk, hogy a hőkezelés roncsolja a sok-sok értékes tápanyagát!  -hazai halaink: busa, kecsege tengeri halak: a hal a táplálékkiegészítőkkel szemben az omega-3 zsírsav mellett egyéb, a szívre jótékony hatású, ún. együttható: szinergista tápanyagokat is tartalmaz (D-vitamint, szelént, jódot) Leginkább a zsíros húsú halakban találhatjuk meg az omega-3-at - ilyen a lazac, szardínia, szardella, hering, pisztráng vagy a makréla. A folyami halakban jóval több ilyen zsír található, mint a tenyésztettekben, mert táplálkozásuk során veszik fel őket.  Ezek –nem meglepő- mindig is jelen voltak az emberiség táplálkozásában, viszont csak nemrég ismerték fel, hogy milyen alapvető szerepük van a szervezet megfelelő működésének fenntartásában.    Nézzük sorban! -Az omega-3 szükséges a magzat és a csecsemő optimális fejlődéséhez, növekedéséhez. A várandós anya megfelelő omega-3 zsírsavellátottsága kihat a méhlepény és a tejmirigyek fejlődésére, így képes lehet csökkenteni a koraszülés veszélyét.  -Omega-3-ban gazdag étel fogyasztása nagyon fontos a terhesség utolsó három hónapjában, kiváló hatással van a baba idegrendszeri fejlődésére, és segíthet elkerülni, mérsékelni a terhesség utáni depressziót. -A csecsemőknél az omega-3 zsírsav a szellemi fejlődést, valamint a látásélességet segíti elő. Szerencsére az anyatej is tartalmazza, de a mértéke attól függ, mekkora az anya omega-3 bevitele. Egy néhány éve végzett vizsgálat kimutatta, hogy azok a babák, akik 4 hónapos koruktól omega tartalmú anyatejet kaptak, jobb eredményeket értek el a közel 3 éves korukban elvégzett memória és intelligencia teszteken.   Kismamáknak kitünő ajándék elősegítheti az agy és az idegrendszer, továbbá a látás egészséges fejlődését. javíthatja gyermek memóriáját, koncentrálóképességét. Ez önmagában is fontos lehet azoknál a lurkóknál, akik szétszórtak és nehezen tudnak figyelni. segítheti az olvasási és tanulási készség fejlődését az egészségesen fejlődő idegrendszeren alapul a kiegyensúlyozott, nyugodt viselkedés is-ez a magyarázata, hogy megfigyelések szerint pozitív hatással lehet a hiperaktivitás, agresszivitás és egyéb viselkedési zavarok esetén hozzájárulhat az immunrendszer normális működéséhez segítheti a gyulladásos típusú betegségek gyógyulását mérsékelheti az asztmatikus és/vagy allergiás panaszokat ellenállóbbá teheti gyermekünket a megfázással, influenzával és egyéb légúti fertőző megbetegedésekkel szemben kedvezően befolyásolja a fiatalon kialakuló bőrbetegségek gyógyulását. Alkalmas lehet pszoriázis, ekcéma és atópiás dermatitisz megelőzéséhez és kiegészítő kezeléséhez.

TöKMAG OLAJ

Ezzel az olajjal megszabadulhatsz a belekben lévő élősködőktől, erősítheted a szívedet és a húgyvezeték-gyulladást is megelőzheted! A következő természetes olaj A-, E-, C- és K-vitaminokban gazdag, több mint 60 százalékban telítetlen zsírokat tartalmaz, amelyekre nagy szüksége van a szervezetnek. A B-komplex vitamincsalád is megtalálható benne, valamint olyan ásványi anyagok, mint a foszfor, kalcium, magnézium és kálium. A tökmagolajról van szó, amiről ha megtudod, hogy mennyire egészséges, akkor naponta fogod használni.   NÉZZÜK, MI MINDENRE JÓ A TÖKMAGOLAJ: • megelőzhető a prosztatamegnagyobbodás • segít megelőzni, illetve meggyógyítani a húgyúti fertőzéseket úgy nőknél, mint férfiaknál • javítja a sperma minőségét • szabályozza a koleszterinszintet • megakadályozza a bélférgek, élősködők megtelepedését, szaporodását • javítja a veseműködést • erősíti az immunrendszert • javítja a látást, a hangulatot • kezelhetjük vele a leégett, vagy irritált bőrt • megakadályozza a hajhullást     HOGYAN ALKALMAZZUK A TÖKMAGOLAJAT? A kúra 3 hónapig kell tartson. Hozzávalók: • 2 evőkanál olaj Ezt a reggelivel és vacsorával kell bevenni. Legyünk következetesek, az esetleges mellékhatások ellenére se hagyjuk abba a kúrát az első hetekben. A szépségápolásban is hasznunkra van az olaj. Az gyulladáscsökkentő hatóanyagának köszönhetően megakadályozza a pattanások kialakulását, de a hajhagymákat is erősíti, így elejét vehetjük a hajhullásnak. A gasztronómia területén leginkább rizs-, gomba-, tészta- és húsfőzéshez ajánlott a tökmagolaj. De az olajba mártogatott friss kenyérnél talán nincs is finomabb dolog. Forrás: filantropikum.com